Diagnoza Na półmetku drugiego etapu kształcenia
Diagnoza „Matematyka na półmetku II etapu kształcenia” przeprowadzana jest od 2007 roku. Obecnie diagnozę prowadzi zespół doradców metodycznych m.st. Warszawy w zakresie matematyki, w składzie: Małgorzata Iwanowska.
CELE BADANIA:
- pomoc nauczycielom matematyki, uczącym w klasie VI szkoły podstawowej, w określeniu stopnia opanowania przez uczniów wiedzy i umiejętności, przewidzianych w podstawie programowej;
- dostarczenie materiału do diagnozy edukacyjnej, która powinna pomóc nauczycielom dostosować metody i sposoby nauczania do poziomu wiedzy, umiejętności i możliwości swoich uczniów;
- dostarczenie informacji zwrotnej uczniowi i jego rodzicom o obecnym stanie jego osiągnięć edukacyjnych (wskazanie mocnych i słabych stron);
- sprawdzenie stopnia przygotowania do egzaminu zewnętrznego w klasie VIII;
- porównanie poziomu opanowania sprawdzanych umiejętności z innymi placówkami.
Przygotowane przez doradców metodycznych testy kompetencji są przede wszystkim nastawione na diagnozowanie podstawowych (koniecznych) wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń klasy szóstej szkoły podstawowej.
Test składa się z 12 jednakowo punktowanych zadań otwartych. Za każde zadanie uczeń może otrzymać 0 – 1 – 2 punkty. Uczeń może uzyskać maksymalnie 24 punkty.
Zadania pogrupowane są w podtesty i grupy zadań badające spełnianie tego samego celu poznawczego.
W diagnozie stopień osiągnięcia badanych kompetencji określono wartościami współczynników łatwości.
Dla każdego zadania badane jest, czy uczniowie podjęli próbę rozwiązania, czy opuścili zadanie - nie próbując go rozwiązać.
Wyniki otrzymane przez ucznia, klasę i szkołę są analizowane w czterech obszarach:
◦wymagań,
◦podtestów,
◦kategorii celów nauczania,
◦posiadanych kompetencji.
Nauczyciel otrzymuje opracowane informacje dotyczące wyników z diagnozy:
◦dla każdego ucznia uczestniczącego w diagnozie; w tym indywidualną informację zwrotną;
◦dla każdej klasy uczestniczącej w diagnozie;
◦dla każdej szkoły uczestniczącej w diagnozie;
Informacje te dotyczą każdego zadania, podtestu, wymagań, poziomu zadania, kompetencji.
Dla każdego ucznia opracowana jest indywidualna, sformułowana słownie informacja zwrotna.
Nauczyciele otrzymują opracowany raport z podsumowaniem wyników, wnioskami i rekomendacjami.