Sprawdzian umiejętności matematycznych po szkole podstawowej dla uczniów I klasy gimnazjum „Matematyka na starcie w gimnazjum”
Diagnoza „Matematyka na starcie w gimnazjum” przeprowadzana jest w Warszawie od 2007 r. We wrześniu 2014 r. w ramach realizacji projektu edukacyjnego „Połowa drogi…”(zarządzenie MKO) obejmie całe województwo mazowieckie.
Diagnozę prowadzi zespół doradców metodycznych m. st. Warszawy w zakresie matematyki, w składzie: Mariola Frontczak, Małgorzata Iwanowska, Urszula Jankiewicz, Beata Wąsowska-Narojczyk. Do tej pory w diagnozie wzięło udział ponad 42000 uczniów warszawskich gimnazjów.
CELE BADANIA:
- określenie poziomu opanowania umiejętności uczniów przewidzianych w podstawie programowej po drugim etapie edukacyjnym;
- dostarczenie materiału do diagnozy edukacyjnej, która powinna pomóc nauczycielom dostosować metody i sposoby nauczania do poziomu wiedzy, umiejętności i możliwości swoich uczniów;
- dostarczenie informacji zwrotnej uczniowi i jego rodzicom o obecnym stanie jego osiągnięć edukacyjnych (wskazanie mocnych i słabych stron dziecka);
- porównanie poziomu opanowania sprawdzanych umiejętności w poszczególnych dzielnicach Warszawy, w poszczególnych rejonach województwa mazowieckiego.
Przygotowane przez doradców metodycznych testy kompetencji są przede wszystkim nastawione na diagnozowanie podstawowych (koniecznych) wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń klasy pierwszej gimnazjum. Forma testu jest dostosowana do obowiązującej podstawy programowej. Test składa się z dwunastu jednakowo punktowanych zadań otwartych: 11 zadań sprawdza umiejętności z poziomu podstawowego, a 1 z poziomu ponadpodstawowego.
Za każde zadanie uczeń może otrzymać 0– 1– 2 punkty. Uczeń może zdobyć maksymalnie 24 punkty. Wyniki otrzymane przez ucznia, klasę i szkołę są analizowane w czterech obszarach:
- wymagań,
- podtestów,
- kategorii celów nauczania,
- posiadanych kompetencji.
Nauczyciel otrzymuje opracowane informacje dotyczące wyników z diagnozy:
- dla każdego ucznia uczestniczącego w diagnozie;
- dla każdej klasy uczestniczącej w diagnozie;
- dla każdej dzielnicy uczestniczącej w diagnozie (m. st. Warszawa);
- dla całej populacji uczniów uczestniczących w diagnozie (dziewczynki, chłopcy, łącznie).
Informacje te dotyczą każdego zadania, podtestu, wymagań, poziomu zadania, kompetencji.