A+ A A-

Sprawdzian umiejętności matematycznych po szkole podstawowej dla uczniów I klasy gimnazjum „Matematyka na starcie w gimnazjum”

Diagnoza „Matematyka na starcie w gimnazjum” przeprowadzana jest w Warszawie od 2007 r. We wrześniu 2014 r. w ramach realizacji projektu edukacyjnego „Połowa drogi…”(zarządzenie MKO) obejmie całe województwo mazowieckie.

Diagnozę prowadzi zespół doradców metodycznych m. st. Warszawy w zakresie matematyki, w składzie: Mariola Frontczak, Małgorzata Iwanowska, Urszula Jankiewicz, Beata Wąsowska-Narojczyk. Do tej pory w diagnozie wzięło udział ponad 42000 uczniów warszawskich gimnazjów.

CELE BADANIA:

  • określenie poziomu opanowania umiejętności uczniów przewidzianych w podstawie programowej po drugim etapie edukacyjnym;
  • dostarczenie materiału do diagnozy edukacyjnej, która powinna pomóc nauczycielom dostosować metody i sposoby nauczania do poziomu wiedzy, umiejętności i możliwości swoich uczniów;
  • dostarczenie informacji zwrotnej uczniowi i jego rodzicom o obecnym stanie jego osiągnięć edukacyjnych (wskazanie mocnych i słabych stron dziecka);
  • porównanie poziomu opanowania sprawdzanych umiejętności w poszczególnych dzielnicach Warszawy, w poszczególnych rejonach województwa mazowieckiego.

Przygotowane przez doradców metodycznych testy kompetencji są przede wszystkim nastawione na diagnozowanie podstawowych (koniecznych) wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń klasy pierwszej gimnazjum. Forma testu jest dostosowana do obowiązującej podstawy programowej. Test składa się z dwunastu jednakowo punktowanych zadań otwartych: 11 zadań sprawdza umiejętności z poziomu podstawowego, a 1 z poziomu ponadpodstawowego.

Za każde zadanie uczeń może otrzymać 0– 1– 2 punkty. Uczeń może zdobyć maksymalnie 24 punkty. Wyniki otrzymane przez ucznia, klasę i szkołę są analizowane w czterech obszarach:

  • wymagań,
  • podtestów,
  • kategorii celów nauczania,
  • posiadanych kompetencji.

Nauczyciel otrzymuje opracowane informacje dotyczące wyników z diagnozy:

  • dla każdego ucznia uczestniczącego w diagnozie;
  • dla każdej klasy uczestniczącej w diagnozie;
  • dla każdej dzielnicy uczestniczącej w diagnozie (m. st. Warszawa);
  • dla całej populacji uczniów uczestniczących w diagnozie (dziewczynki, chłopcy, łącznie).

Informacje te dotyczą każdego zadania, podtestu, wymagań, poziomu zadania, kompetencji.